zondag 13 april 2008

Zout!

Meer dan tienduizend vierkante kilometers wit, wit en nog eens wit. De Salar de Uyuni is niet voor niets het grootste zoutmeer ter wereld. Armstrong zag het vanaf de maan, was serieus onder de indruk en trok er terug op aarde direct naar toe. Ooit was de Salar een meer. Het meer droogde op, het zout restte. Het uitzicht op de Salar is verbluffend. Rondom zie je de kromming van de aarde, net zoals je die op zee ziet. In de verte zie je vaag de contouren van de bergketens die de Salar omringen. Perspectief lijkt hier afwezig, waardoor je de mafste foto´s kunt maken.



Met het zout van de Salar kun je een soort bakstenen maken. Die bakstenen vind je hier op allerlei plekken terug: als tafeltje van de touroperator, als muur van een zouthotel...



Ergens midden in dit wit bevindt zich een klein eilandje vol cactussen. Mooi! In Gringotaal heet het ´Isla de Pescado´, naar de visvorm die het eilandje heeft. In echt Boliviaans heet het Isla Incahuasi, wat ´Huis van de Inca´ betekent. Veel mooier, toch?



We kunnen er een onsje naast zitten, maar naar schatting bevindt zich zo´n tien miljard ton zout op de Salar. Daarvan wordt jaarlijks slechts 25.000 ton gewonnen. Dat gebeurt door de zoutwerkers van de coƶperatie van het dorp Colchani. Een afgrijselijke baan. De hele dag schrapen



of scheppen



de zoutwerkers het zout van de bodem of in een vrachtwagen.



Tegen de zon dragen ze bescherming in de vorm van een zonnebril en een doek voor neus en mond. Maar tegen het zout lijken ze zich slecht te kunnen beschermen. Ze werken met blote handen. Handen en voeten zouden dan ook zijn aangevreten door het zout. En met dit vreselijk zware en vieze werk verdienen ze dan het astronomische bedrag van ... 80 euro per maand. Per familie, wel te verstaan, niet per persoon. Iemand daar die nog tabak had van zijn werk, vanmorgen???

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo fietsers,

Nou, misschien wel een beetje, maar als ik dit zo lees valt het allemaal nog wel mee bij mij. Wat een zout zeg, ongelooflijk. Het is daar echt supermooi. Misschien toch maar eens kijken waar de volgende vakantie naartoe gaat... Eerst ga ik nog naar Griekenland. Over 2 weken ga ik daar een weekje zeilen. Jullie hadden het over sanitair...nou, daar moet je in de havens van Griekenland ook niet veel van verwachten. Dat heb ik de vorige keer wel ontdekt. Ik hoop in ieder geval op mooi weer en een lekker windje. Niet op de fiets, maar wel in de buitenlucht! Heerlijk. Veel ontdekkingsplezier nog.

Groetjes Helen

Anoniem zei

Hoi Nicole (en Ube natuurlijk),

meid ik liep zo erg achter met het lezen van je blog, dat ik nu de hele ochtend van tranen in mijn ogen tot hard lachend achter de computer heb gezeten. Jaloers, en toch ook weer niet (want ben ook weer niet ZO sportief), maar vooral: in volle bewondering dat jullie nog steeds zo goed gaan! En wat een ronduit prachtige omgeving! Geen woorden voor gewoon. Ik ga het vanaf nu beter bijhouden en na jullie trip moeten we heel snel iets afspreken. Ik ben zo benieuwd of je nog kan wennen hier (wat dacht je alleen al van de vieze industrieluchten..)

Liefs en houd vol! Maar vooral: geniet er met volle teugen van,

Jose Dautzenberg